2012. szeptember 25., kedd

Sokmagvas kenyér

Sajnos vagy nem sajnos de igen szeretem a kenyér és péksütiféléket, valamint a tésztaételeket. Emlékszem már gyerekkoromban is a frissen főtt, üres tészta volt a kedvencem, amíg anyukám fözte a tészta többi hozzávalóit, addig én képes voltam megenni egy fél tál kifőtt tésztát. A kenyerekkel hasonlóképpen vagyok/voltam, még azok a levesekhez is kenyeret ettem amihez amúgy nem szokás. Jó ezen már változtattam, muszáj volt, így ma már ott tartok, hogy semmilyen leveshez nem eszek kenyeret, csak is kizárólag a krémlevesekhez betétként. A péksütemények meghát, legyen az édes, vagy sós, mind jöhet, reggel, délben, este, illetve jöhetne, ha hagynám magam elcsábulni. Kénytelen vagyok ezt is a családomra fogni, főleg a nagymamára, aki minden hétvégén jobbnál jobb keltésztás finomságokkal lepett meg bennünket. Még most is az orromban érzem a tepertős pogácsa, a meggyes kalács, a csokis kalács és még sorolhatnám mi minden finomság illatát. Nos, hogy eme szenvedélyeimet kordában tudjam tartani, elkezdtem itthon készült kenyereket gyártani. Voltak próbálkozásaim már régebben is, van is itt néhány kenyér receptem, finomak is nagyon. Azonban nem régiben megnyílt nálunk a lidlis pékség, ahol rátaláltam egy finom magvas kenyérre. Elég borsos az ára, cserébe viszont isteni finom. Addig addig agyaltam, kerestem kutattam mégnem rátaláltam erre a receptre. Megsütöttem és láss csodát megszólalásig olyan ízvilágot kaptam mint az istenített lidlis kenyér. Szóval le a bolti termékekkel és irány a házi kenyér készítés :-)

Hozzávalók:

20 dkg teljeskiőrlésű liszt (nálam ez most graham liszt volt)
10 dkg sima liszt
10 dkg magkeverék (bio boltban vettem, lenmag, szezámmag, napraforgómag és zabpehely)
3,5 dl langyos víz
2,5 dkg élesztő
1 tk cukor
1 ek olaj
2 tk só


Elkészítés:

Kimérem a lisztet, és beleöntöm egy tálba amiben majd keleszteni fogom a tésztát. Közepébe mélyedést készítek ide rakom a cukrot és rámorzsolom az élesztőt. A langyos vizet ráöntöm és várok kb. 15 percet, még felfut az élesztő. Ha ez kész, akkor hozzáadom a többi hozzávalót és fakanállal jól elkeverem. Nagyon lágy, szinte folyékony tésztát kapunk. Lefedjük és egy órán át kelesztjük. Majd egy jénait vagy egy olyan formát aminek van teteje beteszünk a hideg sütőbe és felforrósítjuk. Én előtte teszek bele sütőpapírt is, nehogy beleragadjon a tészta. Ha megkelt a tésztánk, akkor beleöntjük a forró jénaiba, lefedjük és 250 fokon 30 percig sütjük, majd levesszük a fedőt és még 10 percig 220 fokon sütjük, bár ez mindig sütőfüggő. A formája persze olyan lesz mint amilyen alakú a jénaink, nekem ovális van, de majd beszerzek valami szögletesfélét hogy szép formakenyerem legyen, bár az ízén ez mit sem változtat. :-)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése