2012. november 4., vasárnap

Grízes-mézes süti

Pár hónapja valamelyik vacsoracsatában vagy valami hasonló műsorban készítették ezt a sütit, ha jól emlékszem a Keleti Andrea volt. Nagy sikert aratott vele, és megmondom őszintén szimpi volt a süti, már akkor eldöntöttem hogy hamarosan elkészítem én is. Egy nagyobb családi ebéd volt a hétvégén nálunk, gondoltam hát most jött el a pillanat. Pont jó volt, hisz ez egy olyan sütemény amit a tálalás előtt egy nappal kell megsütni, hogy szeletelhető legyen, így másnap bőven volt időm a főzéssel foglalkozni, a süti meg csak ott várakozott a hűtőben. Mindenekelőtt el kell hogy mondjam, ez nem olyan egyszerűen összedobom, keverem-kavarom, sütőbe tolom és már kész is van süti. Nem mondom, hogy nagyon bonyolult, de azért egy kis macera van vele. Több ponton volt olyan, amikor már bántam, hogy  hozzáfogtam, de ez mind az én hibámból és kapkodásomból eredt.(ezekről, majd lejebb) Még mielőtt elvenném mindenki kedvét, a recept jó, a sütemény nagyszerű :-) Szóval nem kell megijedni, megéri elkészíteni.

Hozzávalók:
 
Tésztához:
 
50 dkg liszt
15 dkg cukor
2 ek. méz
2 tojás
1 kávéskanál szódabikarbóna
8 dkg margarin
4 ek. tejföl
 
Töltelék:
 
fél üveg baracklekvár
fél liter tej
4 ek. cukor
1 cs. vaníliás cukor
5 ek búzadara
 
Tetejére:
 
10 dkg margarin
1 tábla étcsoki

Elkészítés:

Egy tálba összekeverjük a tészta hozzávalóit, szép sima cipót formázunk belőle és fél órára pihenni hagyjuk. Na most én itt követtem el az első hibát, ugyanis csak simán félre raktam, letakartam és vártam 30 percet mielőtt nyújtani kezdtem volna. Ami nem igazán jött össze, ugyanis a tészta nagyon ragadt, hiába liszteztem meg a a nyújtófelületet, akkor is vagy a nyújtófára, vagy az asztalra ragadt. Szóval a tanulság, a 30 perc pihit a hűtőben töltse a tészta, utána szépen lehet nyújtani, igaz ekkor is alaposan alá kell lisztezni, de lényegesen könnyebb vele bánni így. Amikor ezen a problémán túllendültem előmelegítettem a sütőt és egy 30x40 centis tepsi méretűre nyújtottam a tésztát, amit előtte 3 felé vettem. A tepsi hátulján 3 szép aranybarna lapot sütöttem. A tepsi hátulját is előzőleg be kell lisztezni, ugyanis erre is szépen rá tud ragadni a tészta. A recept ugyan azt írta, hogy 4 egyenlő részre osszuk el a tésztát, és így akkor 4 lapot kapunk, de nekem sehogy se lett ebből a mennyiségből 4 ekkora tepsi méretű lapom, ezért lett három belőle. Ha megsültek a tészta lapok, akkor a sütőből kivéve, óvatosan lecsúsztatjuk a tepsi hátuljáról egy rácsra, vagy egy nagyobb tálcára. De tényleg óvatosan, mert könnyen törik, igaz ekkor még kicsit puhább, de később megkeményedik, amikor viszont már tényleg nagyon könnyen törik, tapasztalat :-)
Amikor ezzel megvagyunk, jöhet a töltelék, ami sima tejbegríz tulajdonképpen. Az eredeti recept ír margarint is hozzá, amit a kihűlt grízhez kell adni, de én utálom a vajas krémeket, ha már egy kicsit is érzem valamiben akkor nem tudom megenni, olyan mintha egy doboz rámát kellene kanalaznom, szóval én ezt kihagytam. Tehát a fél liter tejet feltesszük egy lábasba forralni, hozzáadjuk a cukrokat és a búzadarát, folyamatos keverés mellett sűrű tejbegrízt főzünk belőle. Ha már kicsit kihűlt, kezdhetjük a süti összeállítását.
Óvatosan, de tényleg nagyon óvatosan megfogjuk az elsőlapot és egy tálcára helyezzük, erre kenjük a grízt, amiben keverhetünk baracklekvárt, én ezt most kihagytam, pedig lehet jobb lett volna. Aztán mehet rá a második lap, ezt megkenjük jó vastagon lekvárral, erre tesszük az utolsó lapot,aminek a tetejét olvaszott étcsokival meglocsoljuk. Minimum egy éjszakára a hűtőbe tesszük, hogya tészta szépen megpuhuljon, azután kiválóan szeletelhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése